آشنایی با ایران زیبا: قسمت دوم:کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران
یکی از آثار تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده کاخ گلستان نام دارد؛ که به لطف معماری و تزئینات بسیار منحصربه‌فرد و خاص خود به یک محل ایده‌آل جهت عکاسی و همچنین ثبت تصاویر بسیار زیبا تبدیل شده است. کاخ گلستان تهران در سال ۱۳۲۴ توانست در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسد و همچنین در سال ۱۳۹۲ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو  قرار گرفت. این رخداد تاریخی مهم باعث شد تا کاخ گلستان تهران سندی زنده از تاریخ ایران محسوب شود.


همان‌گونه که از نام این مکان تاریخی پیداست این مجموعه از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود و در بافت قدیمی شهر تهران واقع شده است. برای دسترسی به این مکان تاریخی در تهران می‌توانید با وسایل حمل ‌و نقل عمومی به ‌راحتی به این مکان مراجعه نموده و از زیبایی این مجموعه، تاریخ، معماری و فرهنگ و هنر ایران دیدن کنید.


معرفی کاخ گلستان
کاخ گلستان شامل بناهایی تاریخی در استان تهران می‌شود. بناهای تاریخی در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌اند. در واقع این کاخ به لحاظ معماری و همچنین از نظر ارزش آثار هنری و تاریخی به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور ایران به‌ حساب می‌آید؛ که در چند سال اخیر شاهد حضور بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. کاخ گلستان از بخش‌های مختلفی مانند ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه و خلوت کریم‌خانی، تالار برلیان و همچنین عمارت بادگیر، کاخ شمس‌العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل شده است.


از قدیمی‌ترین قسمت‌‌های کاخ گلستان می‌توان به ایوان تخت مرمر و خلوت کریم‌خانی که متعلق به دوران کریم‌خان زند هستند، اشاره کرد. مجموعه کاخ گلستان علاوه بر ساختمان‌ها و قسمت‌های ذکر شده از قسمت‌های مختلف دیگری مانند کتابخانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز اسناد خطی و همچنین امور بین‌المللی، کتابخانه چاپی و امور فرهنگی، واحد کودک و نوجوانان و واحد دفتر حقوقی تشکیل شده است.


به‌طور کلی می‌توان گفت مکان‌های دیدنی بسیاری در اطراف کاخ گلستان قرار دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بازار تهران و قهوه‌خانه حاج علی درویش و همچنین سبزه ‌میدان، خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی و دارالفنون اشاره نمود.

قبلپارک های آبی مشهد
بعدآشنایی با ایران زیبا: قسمت سوم: غار نمکدان قشم
05138548181