آشنایی با ایران زیبا: قسمت اول: دریاچه مهارلو شیراز

همه ما شیراز را به شهر شعر و شعور و حافظ و عطر بهار نارنچ و معماری غنی و مسجدهای شیشه‌ کاری‌ شده و رنگارنگش می‌شناسیم. پس بعید به نظر می‌رسد که رنگ دریاچه‌های این شیراز فانتزی، رومانتیک و شاعرانه نباشد. اگر برای اولین بار رنگ صورتی دریاچه مهارلو شیراز را می‌بینید، می‌پرسید این دریاچه حتما در استرالیا یا در سایر کشورهای قرار دارد.


دریاچه مهارلو کجاست؟
دریاچه مهارلو در کشور ایران، استان فارس، شهرستان سروستان، بخش کوهنجان و در ۱۸ تا ۲۰ کیلومتری جنوب شهر شیراز قرار دارد.


بهترین زمان سفر به دریاچه مهارلو چه وقت است؟
بهترین زمان برای سفر به دریاچه صورتی مهارلو از فصل پاییز تا اواسط فصل بهار و اواسط فصل تابستان است. اگر می‌خواهید دریاچه مهارلو شیراز را پُر آب ببینید، پیشنهاد می‌کنم از فصل پاییز تا اواسط بهار به آنجا بروید و اگر هم دوست دارید صورتی و قرمزی دریاچه مهارلو شیراز را واضح‌تر و قرمزتر ببینید، پیشنهاد می‌کنم در اواسط تابستان از آنجا دیدن کنید.


راه دسترسی به دریاچه مهارلو کدام است؟
دریاچه مهارلو شیراز از جنوب شرقی تا شیراز ۲۷ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به دریاچه مهارلو باید سفرتان را از استان فارس و شهر شیراز به جاده شیراز به فسا شروع کنید. پس از طی‌کردن مسیر حدود ۵۷ تا ۶۰ کیلومتری به روستای مهارلو یا دشتِ گُل می‌رسید که می‌توانید دریاچه روستا را از آنجا ببینید.


چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟
افزایش گرما، تبخیر سریع، غلظت آب، افزایش شوری و غلظت نمک در دریاچه مهارلو شیراز باعث رشد جلبکی به نام دونالیلا سالینا می‌شود که ماده‌ای از خود ترشح می‌کند و باعث قرمز یا صورتی‌شدن آب دریاچه مهارلو شیراز می‌شود.


دریاچه مهلو، مهلویه، ماهلویه یا دریاچه مهارلو شیراز با مساحت ۶۰۰ کیلومتر مربعی، با وسعت ۲۵ هزار هکتاری، با ارتفاع ۱۵۰۰متری از سطح دریا، با بیشترین طول ۲۸ تا ۳۱کیلومتری، با بیشترین پهنای ۱۱ تا ۱۵کیلومتری و با بیشترین عمق ۳متری‌اش در شهر سروستان، استان فارس و در جنوب شرقی شیراز واقع شده است.


 


 


منبع:alibaba.ir

قبلپارک های آبی مشهد
بعدمهم ترین وقایع روز تاسوعا
05138548181