آشنایی با ایران زیبا: قسمت چهارم : عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی ‌قاپو
یکی از پربازدیدترین و همچنین زیباترین نمونه‌های معماری دوران صفویان که در میدان نقش ‌جهان اصفهان قرار دارد عمارت عالی‌قاپو است. این عمارت با معماری برجسته و تزئینات بسیار زیبا و چشم‌نواز توجه بسیاری از هنرمندان سرشناس ایرانی و همچنین بسیاری از گردشگران ایرانی و غیرایرانی را به خود جلب نمود.


از مهم‌ترین قسمت‌های کاخ عالی‌قاپو می‌توان به ورودی کاخ و تالارهای مجلل و همچنین تالار موسیقی که در طبقه بالا قرار گرفته اشاره کرد. در عمارت عالی‌قاپو درهای برجسته زیادی در نقاط مختلف مشاهده می‌شوند. پایه‌های اصلی این عمارت از چوب بوده که بر جذابیت معماری کاخ عالی‌قاپو افزوده است. به‌طور کلی یکی از جاذبه‌های بسیار مهم در استان اصفهان کاخ عالی‌قاپو نام دارد.


کاخ عالی‌قاپو یکی از بلندترین کاخ‌های زمان صفوی به شمار می‌آمد. در واقع برای رسیدن به بلندی این کاخ باید از پلکان باریک استفاده شود. طی‌ کردن این پله‌ها به علت ارتفاع بلند کمی دشوار است؛ ولی در پس آن یک ایوان زیبا با ستون‌های چوبی قرار گرفته که ارتفاعش به ۲۰ متر می‌رسد. به ‌جرأت می‌توان گفت تماشای میدان نقش‌ جهان از فراز این کاخ بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. از این ایوان زیبا می‌توان مسجد شیخ لطف‌الله را نیز مشاهده کرد. همچنین سر در قیصریه در سمت چپ و مسجد شاه در سمت راست قابل رویت هستند. عمارت عالی‌قاپو یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران در میدان نقش‌ جهان اصفهان به حساب می‌آید.


معرفی بنای عالی‌قاپو 


از مشهورترین بناهای تاریخی ایران و همچنین از زیباترین بناهایی که در دوران حکومت صفویان بنا شد می‌توان به کاخ عالی‌قاپو اشاره کرد. این عمارت در ضلع غربی میدان نقش ‌جهان و در مقابل مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. در دوران گذشته نامهای متعددی را بر این عمارت نهاده بودند که دولت ‌خانه مبارکه نقش ‌جهان و قصر دولت‌ خانه از نام‌هایی بوده که در زمان‌های گذشته این میدان را با آن‌ها می‌خواندند.


کاخ امارت عالی‌قاپو ۱۸۰۰ مترمربع مساحت و شش طبقه و ۳۸ متر ارتفاع دارد. در واقع عمارت عالی‌قاپو تنها مجموعه‌ای بوده که نسبت به سایر بناهای اطراف میدان پیش‌آمدگی دارد و در زمان خود به ‌عنوان یک نماد از قدرت حکومتی به شمار می‌رفت. عمارت عالی‌قاپو با معماری زیبا بر پایه چوب از باشکوه‌ترین بناهای دوران صفویان به ‌حساب می‌آمد.


در زمان صفویان سردر ورودی عمارت عالی‌قاپو به ‌عنوان دروازه ورود به تمام بناهای سلطنتی در میدان نقش ‌جهان بود. شاه‌ عباس اول صفوی برای به نمایش گذاشتن قدرت و شکوه دولت خود دستور ساخت عمارت عالی‌قاپو را صادر کرد. در آن زمان جلسات مهم حکومتی و استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی در این عمارت برگزار می‌شد. بالکن این عمارت محلی برای اجلاس و اتراق شاه ‌عباس و اطرافیان او محسوب می‌شد. همچنین این بالکن در هنگام برگزاری مسابقات چوگان و اسب‌سواری در میدان نقش‌ جهان برای تماشای مسابقات مورد استفاده قرار می‌گرفت.


عمارت عالی‌قاپو یکی از بناهای بسیار مهم و مورد احترام در زمان شاه‌ عباس اول بود. عبور از در ورودی عمارت در آن زمان برای همگان میسر نبود. بیشترین چیزی که در زمان بازدید از میدان نقش‌ جهان اصفهان نظر شما را جلب می‌کند ساختمان ۶ طبقه این عمارت است که توجه بسیاری از گردشگران را نیز به خود جلب خواهد کرد.

قبلپارک های آبی مشهد
بعدآشنایی با ایران زیبا: قسمت پنجم: میدان امیر چخماق یزد
05138548181